ICT vzdělávání v roce 2004


Pro koho je určeno
ICT vzdělávání je určeno pedagogickým pracovníkům předškolních zařízení, základních, středních, speciálních škol a školských zařízení zařazených v Síti škol, předškolních zařízení a školských zařízení (dále jen "školy").

Členění ICT vzdělávání
ICT vzdělávání má čtyři kategorie:

Z ... základní uživatelské znalosti,
P ... školení poučených uživatelů,
S ... školení specifických znalostí,
N ... školení ICTK - správců školní počítačové sítě.

Školení Z je určeno pro začátečníky, kteří nemají zkušenosti s využitím počítače. Hlavním cílem přípravy Z je motivovat pedagogické pracovníky k použití počítače ve škole i doma a vybavit je pro tento účel základními uživatelskými znalostmi a dovednostmi, a to včetně schopnosti tyto dále aktivně samostatně rozvíjet. V průběhu školení by se účastník měl naučit efektivně používat počítače pro svoji vlastní běžnou práci. Musí proto zvládnout práci s operačním systémem (práce se soubory, spouštění programů, jednoduché konfigurování systému), rozumět specifikům práce v síti, efektivně ovládat textový editor, umět pracovat s alespoň jedním poštovním klientem (včetně jeho přizpůsobení), umět pracovat s jedním www prohlížečem a orientovat se v tom, jak najít na Internetu požadované informace. Vzdělávání se ukončuje testem nebo praktickým cvičením, může být také za určitých podmínek uznáno administrativně. Podrobnosti viz samostatný článek.

Školení P se skládá ze 3 modulů a je určeno poučeným uživatelům, vstupním předpokladem jsou znalosti a dovednosti na úrovni Z. Hlavním cílem je vybavit absolventa nutnými ICT kompetencemi, které potřebuje učitel při využití ICT ve výuce. Obsah i forma jednotlivých modulů by měly respektovat specifika jednotlivých typů školských zařízení. Obsah úvodního povinného modulu je pro daný typ školského zařízení shodný. Za určitých podmínek může být úvodní modul uznán administrativně nebo může být účastníku stanoven individuální studijní plán. Po absolvování úvodního modulu si bude pedagogický pracovník moci vybrat dva další moduly z nabídky volitelných modulů (Elektronické publikování, Grafická komunikace, ICT ve výuce fyziky atd.). Vzdělávání v rámci každého volitelného modulu se ukončuje obhajobou závěrečné práce - projektu. Volitelné moduly se administrativně neuznávají. Podrobnosti viz samostatné články.

Školení S je určeno všem pedagogickým pracovníkům, kteří mají zájem dále rozvíjet svoji odbornou kvalifikaci v oblasti ICT. Školy mohou využít přidělené dotace na financování ICT vzdělávacích aktivit, které jsou akreditovány MŠMT v systému DVPP (např. workshopy, školení pořádaná pedagogickými centry, semináře atd.).

Školení N je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří působí ve škole jako ICT koordinátoři - správci školní počítačové sítě. Školy mohou pro tuto skupinu pedagogů využít přidělené dotace na financování ICT vzdělávacích aktivit, které jsou akreditovány MŠMT v systému DVPP.

Financování ICT vzdělávání
Financování ICT vzdělávání je určeno Metodickým pokynem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k čerpání účelově určených finančních prostředků státního rozpočtu v rámci projektu P I - Informační gramotnost č.j.: 33210/2003-56.

Škola obdrží účelovou dotaci prostřednictvím svého zřizovatele. Pro finanční rok 2004 se stanoví výše minimální účelové dotace na jednoho přepočteného pedagogického pracovníka ve výši 1 200 Kč (celková suma dotace na školu je zaokrouhlována na tisíce Kč).

Ředitel školy může podle konkrétní situace rozhodovat o přesunech finančních prostředků mezi jednotlivými oblastmi (Z, P, S, N). Základní podmínkou, kterou musí respektovat, je splnění vládou stanovených kritérií, a sice že do konce roku 2006 minimálně:

75 % pedagogických pracovníků dosáhne úrovně Z,
25 % pedagogických pracovníků dosáhne úrovně P.

Účelová dotace umožní úhradu přímých nákladů na vzdělávání i nákladů souvisejících (např. cestovní náklady a studijní materiály). Metodika stanoví maximální náklady na jednoho pedagogického pracovníka v jednotlivých oblastech vzdělávání. Maximální výše nákladů na jednoho pedagogického pracovníka umožňuje přímou kontrolu u příjemce dotace a zároveň vytváří podmínky pro uplatnění tržních mechanizmů v systému školení. Nesnaží se definovat cenu školení, ta je volná a určena dodavatelem školení.

Metodika obsahuje výčet možných plateb souvisejících se vzděláváním se zvláštním zřetelem k maximální výši dotace určené na studijní materiály (tištěné i elektronické). Maximální náklady na jednoho pedagogického pracovníka spojené se vzděláváním (tj. cena školení, studijní materiály, cestovné) jsou stanoveny takto:

oblast Z … 2 100 Kč,
oblast P … 8 500 Kč (2 500 Kč pro úvodní modul a 2 x 3 000 Kč pro volitelné),
pro oblasti S a N nejsou stanoveny (kompetence ředitele).

MŠMT doporučuje využití těchto prostředků pro rok 2004 v následujícím členění:

školení Z ... 5 %,
školení P ... 40 %,
školení S ... 40 %,
školení N ... 15 %

Školicí pracoviště
Vzdělávání v oblasti Z a P zajišťují pouze vybraná školicí pracoviště (VSS), jejichž seznam je zveřejněn na portálu E-gram. Přehled ICT vzdělávacích aktivit, které se mohou hradit z prostředků určených pro oblast S, je zveřejněn tamtéž. Lektorem vzdělávání Z se může stát každý pedagogický pracovník, kterého touto činností pověří ředitel VSS. Lektorskou činnost typu P mohou provádět pouze certifikovaní lektoři. Certifikace se provádí pro každý modul samostatně. Pro úvodní modul P organizují certifikace pedagogická centra, pro volitelné moduly certifikují lektory garanti těchto modulů.

Jak se stát školicím pracovištěm
Školicím pracovištěm pro Z nebo P se může stát libovolná škola nebo školské zařízení. Musí prostřednictvím pedagogického centra v příslušném termínu (vyhlašováno na E-gramu) požádat o osvědčení a splňovat podmínky stanovené pro oblasti Z, P. Podrobnosti o tomto postupu najdete v samostatném článku. Vzhledem k tomu, že počet školicích středisek je z celorepublikového pohledu již optimální, budou nová střediska certifikována jen v místech, kde jich je v dané oblasti nedostatek nebo kde existuje jiný významný důvod pro zřízení nového střediska. O akreditaci ICT vzdělávacích akcí v systému DVPP (v terminologii SIPVZ oblasti S a N) se žádá MŠMT standardním způsobem.

VOLITELNÉ MODULY P
Informace o aktuální nabídce modulů najdete na E-gramu v samostatném článku. Školení jednotlivých modulů mohou provádět pouze certifikovaní lektoři. Doporučujeme školicím střediskům P kontaktovat příslušné garanty jednotlivých modulů a včas si domluvit certifikaci lektorů - pro každý modul musí lektor projít odpovídajícím školením. V této souvislosti upozorňujeme školicí střediska, resp. zájemce o certifikaci, na zvýšené nároky na lektory volitelných modulů (oproti školení Z a úvodnímu modulu P).