Po vyhlášení projektů SIPVZ na rok 2005 se naše škola rozhodla využít zkušenosti nasbírané během více jak dvou let činnosti Informačního a poradenského centra výukových programů pro ZŠ a víceletá gymnázia, a tak jsme sestavili a podali dvouletý republikový projekt, který nám byl v závěru školního roku 2004/2005 schválen.
Jako řešitelé projektu 2 x 100 VÝUKOVÝCH PROGRAMŮ - PŘEHLED UČIVA A ZÁKLADNÍ ORIENTACE V PROGRAMECH jsme si dali za cíl ve dvou po sobě následujících letech vytvořit a na www stránkách školy zpřístupnit sadu metodických materiálů. Ty umožňují učitelům základních škol a víceletých gymnázií snáze se orientovat v nabídkách nejpoužívanějších výukových titulů a především v nich naleznou přehled učiva a informačních zdrojů v těchto programech obsažených. Používání těchto materiálů může v důsledku vést pedagogickou veřejnost ze základních škol a víceletých gymnázií (popřípadě i škol mateřských) k efektivnějšímu využívání ICT pro jejich žáky a studenty. Z každodenní praxe víme, že ačkoliv je na řadě škol k dispozici poměrně široká nabídka výukového softwaru, je pouze hrstka těch učitelů, kteří ji využívají v plné míře. Převládají učitelé, kteří si vyzkoušeli práci s jedním, dvěma programy ze svého oboru a tyto (v lepším případě) používají ve svých hodinách. Přitom mnohdy ani neví, že jiný program (na jejich škole dostupný) obsahuje informační zdroje bližší a vhodnější pro jejich aktuální potřebu. Vše je způsobeno vytížeností pedagogů na půdě školy a málokdo si může dovolit nainstalovat širokou paletu výukového softwaru na svůj domácí počítač (tomu mnohdy navíc brání i licenční politika řady výrobců a distributorů výukového softwaru). A právě materiály, které v rámci projektu vytváříme, by mohly tuto bariéru odbourat nebo alespoň významně snížit. Učitelé, kteří mají z domova přístup k internetu, si budou moci po připojení na www stránky naší školy otevřít metodické materiály k výukovým programům, které je zajímají. Mohou si v nich vyhledat učivo, které by chtěli začlenit do výuky, ať již v rámci prohlubování znalostí nebo pro případ procvičování již probraného učiva. A pokud možnost připojení, případně možnost práce s počítačem, doma nemají, mohou si přehledy informačních zdrojů stáhnout ve škole, vytisknout a doma si je v klidu prostudovat. Materiály by jim rovněž měly pomoci při orientaci v nabídkách programů, ne vždy je totiž možné se v jejich spleti vyznat bez delší doby strávené u počítače a vlastního programu. Metoda "pokus - omyl" pak rozhodně nebývá tou pravou, zvláště při smysluplné činnosti se žáky. Ověřovací organizací našeho projektu byla po dva roky Základní škola Rudná, její ověřující zprávu naleznete zde. Každý vypracovaný materiál odpovídá jednomu výukovému programu. Délka jednoho dokumentu se pohybuje (na základě již zpracovaných přehledů) od 1 do 28 stran formátu A4 (šíře záběru a rozsah zahrnutého učiva se u jednotlivých titulů výukového softwaru diametrálně odlišuje). Celkový rozsah všech vytvořených materiálů přesáhl v listopadu 2006 tisíc stran A4, kdy byla také překročena hranice 200 přehledů, ke kterým jsme se v projektu zavázali. Přehledy jsou připraveny k otevření, popř. ke stažení (viz níže) na stránkách školy (www.usti.cz/skoly/zscapku) ve wordovském formátu DOC, nově pak i ve formátu PDF. Všechny výukové programy, které jsou na naší škole k dispozici (s odkazy ke stažení již zpracovaných přehledů), jsou na našich www stránkách dostupné v sekci SIPVZ - 2 x 100 výukových programů v trojici seznamů řazených podle těchto kritérií: a) Seznam dle abecedy b) Seznam dle firem (podle tvůrců a distributorů jednotlivých titulů) c) Seznam dle okruhů (podle zaměření na jednotlivé tématické okruhy, resp. vyučovací předměty) |