V květnu 2006 nám byl schválen regionální dvouletý projekt SIPVZ s názvem Inteligentní školní experimentální systém jako integrující součást ŠVP na ZŠ a víceletých gymnázií. V rámci tohoto projektu budujeme na půdě naší základní školy laboratoř, která hodlá rozšířit náplň činnosti informačního centra působícího při naší škole o metodickou pomoc při implementaci fyzikálně-chemicko-biologické laboratoře pro měření se systémem ISES do výuky.
Ověřovací organizací našeho projektu je Letohradské soukromé gymnázium, jeho ověřující zprávu naleznete zde V červnu roku 2006 byla naší Základní škole v Ústí nad Orlicí, Bratří Čapků 1332 přidělena dotace na dvouletý projekt č. 0669P2006 s názvem Inteligentní školní experimentální systém jako integrující součást ŠVP na ZŠ a víceletých gymnáziích. Tento projekt si v první řadě klade za cíl začlenění dalších prvků ICT do výchovně vzdělávacího procesu, v druhé řadě potom rozšiřuje a posiluje poslání stávajícího IC SIPVZ. Jedná se především o navýšení metodické působnosti centra o implementaci fyzikálně-chemicko-biologické laboratoře vybavené měřícím systémem ISES do výuky. V souvislosti se schválením projektu byla původní učebna fyziky, dříve vybavená kabelovými rozvody pro měření z elektřiny, přebudována na stupňovitou učebnu pro 30 žáků. Tato učebna fyziky byla již dříve vybavena některými prvky ICT. Byla zde umístěna interaktivní tabule eBeam, dataprojektor (XGA), tři žákovské počítače, vizualizér a přepínač pro sledování práce kteréhokoliv počítače v učebně na promítací ploše. Učebna prošla kompletní rekonstrukcí s vestavbou čtyř stupňů pro žákovské lavice a dvou kusů oddělených pohyblivých pylonových tabulí, za kterými jsou skryty soupravy pro práci v mechanice a elektřině. Projekce se provádí na prostřední tabuli, umístěné napevno mezi pylony a doplněné o systém eBeam, pracující na principu interaktivní tabule s elektronicky ovládaným perem. V demonstračním stole bylo zbudováno připojení pro jednu učitelskou soupravu měřícího systému ISES Profesional zakoupenou z dotace projektu. Tato učitelská souprava má sloužit k měření jak v nově vznikající sousední laboratoři, tak i pro zkvalitnění frontální výuky v samotné fyzikální učebně. Součástí této soupravy je 12 měřících modulů - teploměr, váhy, siloměr, ampérmetr, voltmetr, reproduktor, snímač srdečního tepu, optická závora, mikrofon, relé, řízení hladiny a snímač polohy (sonar). Pro další zkvalitnění výuky a rozšíření forem práce se žáky se škola dále rozhodla z vlastního podílu grantu pořídit hlasovací systém MultiMice doplněný o učitelské PC. Jedná se o systém zapojení žáků do výuky prostřednictvím 30 ks bezdrátových optických myší, se kterými žáci během hodiny pracují. Systém je ojedinělý v tom, že je možné provádět nejen samotné hlasování žáků, ale i zapojit konkrétního žáka přímo do výuky, kdy prostřednictvím své myši pracuje na interaktivní tabuli. Toto řešení je rovněž velmi vhodné pro větší zapojení handicapovaných žáků do vyučovacího procesu. Sousední původní přípravna fyziky byla kompletně přebudována z prostředků školy na fyzikální laboratoř. V této laboratoři vzniklo deset žákovských pracovišť pro 20 (popřípadě i 30) žáků, doplněných o 6 stanovišť s dřezem s novým rozvodem vody. Dále zde byl nově proveden rozvod elektřiny a připojení k internetu pro všechna pracoviště. Na stupínku vzniklo i jedno vyvýšené učitelské pracoviště pro přehlednější práci při měření. Pracoviště byla v prvním roce projektu z dotace vybavena jedenácti repasovanými počítači vhodnými pro práci s měřícím systémem ISES, deseti 21“ repasovanými a jedním 20“ LCD monitorem, operačním systémem MS Windows a kancelářským balíkem MS Office. Pro zkvalitnění práce bude v učebně nainstalován monitorovací systém Vision 6. Tento systém (i jeho předchůdce Master Eye) škola již delší dobu s úspěchem využívá v učebně informatiky. Laboratoř bude v druhém roce využívána žáky také ke zpracování výsledků projektu Slunce do škol. Jedná se výukovou pomůcku (systém sestávající se z jednoho fototermického a dvou fotovoltaických článků) doplněnou o monitor umístěný na nejfrekventovanějším místě 2. stupně naší školy. Systém byl školou získán z dotace MŽP v roce 2004 a je instalován na střeše školy. Ve druhém roce projektu měla být všechna žákovská pracoviště v laboratoři doplněna o nosnou část vybavení – žákovské měřící soupravy ISES Základní. Zda-li tomu tak bude, je však otázkou. Nenajde-li se dostatek finančních prostředků na dofinancování druhého roku dvouletých projektů, nebude zcela jistě možné naplnit hlavní původní záměr projektu – začlenění měřících souprav ISES do samotné práce žáků a škola tak jen těžko v tomto směru naplní své cíle o metodické pomoci pedagogům z dalších základních škol a víceletých gymnázií. |